....aLL aBoUt LoVe....

....aLL aBoUt LoVe....

Saturday 1 June 2013

PrEgNaNt

masih terasa sebak bila teringat.... time menaip entry ni pun bergenang2 je air mata..... macam2 rase ada dlm hati nih... pertamanye mestila rase syukur sgt3 sebab akhirnya Allah dh makbulkan doa kami laki bini utk bagi aku pregnant....ni menunjukkan bhw aku mampu mengandung dan antara kami memang takde masalah pape utk menjadi ummi and abah...cuma masenye belom tiba...bila masenye akan tiba??? yg tu hanya Allah yg tahu.....apepun,,kita sbg manusia,,perlu berusaha,,berdoa dan bertawakkal....

okehh,,,terus kpd tajuk ye.....macam mane sy bole preggy,,tetiba plak tuh....alkisahnya begini...

11 april 2013-khamis
hari kespoloh lewat period.....lepas hubby gi keje try la buat upt test sendiri...and aku jangkakan resultnye samelaa mcm sebelom2 ni iaitu -ve....sooo,,lepas menitis2kan air kencing kat strip tuh,,aku pun gi laa basuh baju dulu and kemas dapur sikit2 dulu...lebih kurang dlm 15minit gitu barula masuk toilet balik...tu pun sbab nk mandi and mmg dh terlupa terus upt tuh...masuk je toilet baru teringat balik benda alah tuh and terus gi tgk....tgk2...

POSITIF laaaaa...!!!! 


ya Allahh,,,terus aku keluar toilet and sujud syukur......pastu mmg tak tentu arah laaa...kehulu kehilir dlm bilik....sambil ckp,,ya Allah,,ape aku nak buat nih...aku keluar bilik and masuk bilik mak n pak mertua...tgk2 dorg tgh tido....tak smpai hati nk kaco....aku masuk bilik aku balik...mundar mandir lagi....and duduk atas katil sambil merelaxkan diri....aku ckp "oke2 relax,,bwk bertenang...." pastu terus teringat hubby....yuppp,,,aku terus snap pic upt tu and send kat hubby....dah send aku baring2 sambil pegang perot and ckp2 dgn anak dlm perot aku....mcm tak percayeee okehh....!!! dlm setengah jam kot baru hubby kol,,tu pun guna tepon ofiis...

hb : gelakkk...betul ke yang...
aku : betul laaa...gelakkk
hb : syg lewat dtg bulan berape hari dh?
aku : 10 hari dah
hb : 10 hari dh....(nada terkejut)...
aku : syg nk kena buat ape nih??
hb : tido2,,jgn bangun2...rehat je taw...
aku : hahahaha....mane bole..nak mandi dulu laa
hb : okehlaa,,abg nk gi meeting dulu...japgi abg mintak rehat awal n kite gi klinik k..
aku : okeh....

lebih kurang gitulaa dialog kami laki bini....pg tu dlm kol 11 lebih hubby balik n terus gelak2...yg mak mertua ku dh pelik nape duk gelak2 ni....aku pesan kat hubby jgn bgth lg,,sbab nk konfemkan dgn doktor dulu....mase nk gi tu mak mertuaku tanye nak gi mane,,aku ckplaa nak gi klinik...nak gi amik ubat demam n batuk...memang dh 2 hari aku demam n batuk.....

dlm keta,,kami laki bini tak berenti senyum....yg hubby bwk keta pelan gile takot terhentak n suruh aku baring je....hahaha....aku pun follow je....smpai je klinik amik turn.....tggu dlm 5 minit terus dipanggil....aku masuk sorg...hubby gelabah taknak masuk...hahaha....

dr : oke,,ape masalah?
aku : pg tadi sy test upt and naik 2line...
dr : dah tu kenape
aku : taklaa,,sy dh 3thn kawen and baru ni naik 2 line...jadi nak konfem betul2 laa.. (dlm hati aku,,tersentap jgklaaaa,,tak mesra alam betol doktor nih...)
dr : kalo dh naik 2 line tu konfemlaa tuh..
aku : erkk....(tak terkate aku)
dr : takpelaa,,kita test and tgk mcm mane...

dh test,,,doktor panggil masuk balik

dr : ok...mmg konfem pregnant...bila last period?
aku : 1 mac..
dr : (sambil kira kat kalendar dia) jadi awak dh 5week lah...awal lg ni,,kalo scan tak nampak lagi
aku : 5week ye..oke2..mmg tak bole scan lag ye...
dr : awal lagi...dtg lg 2 mggu br bole scan....nanti sy bagi acid folic...kena mkn hari2..
aku : oke..tq doktor...

dlm hati frust la jgk tak bole scan...tapi takpela...tggu lg 2 mggu....sampai umah terus serbu bilik mak mertua and bagitahu....seronoklaa org tua tuh....hahaha....

lepas makan,,,aku disuruh menidokan diri.....ptg tu aku still pegi sekola lg....smpai je skola aku diamkan je dulu...nak masuk kelas baru aku bgth kat sorg tu....and terus dia terlompat2 and terjerit2 happy utk aku...start dari situ yg lain2 pun tahu aku dh pregnant.....alhamdulillah......

12 april 2013-jumaat
aktiviti diteruskan mcm biasa.....alahan oke2 je...tapi batuk mmg teruk smpai muntah2 aku batuk....actually,,dh lebih seminggu aku batuk...skrg baru tahu,,mgkn sbab pregnant...aku tgk kat fb ramai jgk kengkawan yg preggy and kena simptom batuk nih....

mlm ni nk kena gerak gi ukm...sabtu and ahad ade kelas....aku dh standby plastik..kot2 alahan nk dtg mase odw ke kL...hehehe......

kami gerak mcm biase kol 12 malam...sepanjang perjalanan batuk menyerang amat teruk....aku muntah kahak...mujur dh standby plastik....batuk smpai senak2 perot aku.....hubby suruh aku tido and aku tido smpai tak sedar diri.....jage2 dh separuh jalan and hubby ngantuk....aku ckplaa biar aku drive....hubby mcm risau je nak bg aku drive and dia ckp kalo dia tak tahan sgt baru bg aku drive....5 minit pastu aku smbung batuk and muntah kahak yg teruk......dgn keadaan aku yg mcm tu,,hubby pun ckp,,,ade hati nak drive....hahaha....oke2...aku berserah...

smpai je ukm,,hubby hantar aku gi kelas..pg tu ktrg kelas lain2...sepanjang dlm kelas,,aku duk belakang sekali and dekat dgn pintu....ready siap2 kot nak terbatuk and muntah....alhamdulillah,,batuk dpt dicontrol and muntah xde pun....cuma kena sapu minyak cap kapak all the time.......habis kelas pagi tu,,,ktrg nak chek in hotella....tapi tetiba hubby ckp nak beli pregnant test tak....aku pun mcm erkk,,nak nak....dah sah2 aku ketagih upt test tuh....hahaha....melilau kejap cari farmasi..last2 aku teringat 7e kat terminal kajang tu ade jual....aku gi beli,,hubby tggu dlm keta....aku siap beli 2 lagi...satu yg mahal satu lg yg murah....pastu aku ckp aku kebuluran yg amat n hubby tapaukan nasi....dh chek in hotel,,hubby suruh test tp aku taknak lg...aku ckp nantilaaa pas bgn tido....sblm tido aku mkn dulu....baru dua suap,,,batuk menyerang n muntah pun dtg....terus stop mkn....walaupun perot menyanyi2.....hubby pun cm kesian je...dia ckplaa,,,mkn pelan2 n sikit2....aku pun trylaaa...and alhamdulillah....habes sebungkus nasi tu aku pelahap.....dah kenyang,,tidolaaa kami laki bini...

aku terjage pas maghrib....bgn2,,gi mandi and test upt tu....

tadaaaa...terang benderang dua2 line tuh.......

dh setle,,aku terus semayang...time ni hubby tido lagi.....dh semayang baru aku gerak hubby suh mandi n semayang........hubby dh siap mandi baru aku tunjuk tester nih.....hubby pun seronok...and ckp terangnye yang...yg hari tu tak terang sgt kan......malam tu kami laki bini tido dgn test kit nih....hahahaha

esoknye ahad,,kami kelas sekali...tapi aku batuk n muntah yg teruk...aku stay dlm keta je...hubby laa yg tlg tulis nama aku n tlg amik tajuk asgmen........

masa odw balik peneng aku oke je...tak teruk sangat mcm time nak pegi tuh.....tp keje aku tidoo je laa..cian hubby drive sensorang........

sepanjang pregnant aku selalu senak2 perot...aku adelaaa tanya kawan2 yg berpengalaman...ada yg kata biasala tu,,rahim nak membesar sebab tu sakit2 sikit...tapi ada jgk yg kate dia time mengandung takde sakit2 pun....aku pun cam hurmmmm,,doa je laa bagi selamat semuanye......

sampailaa seminggu before gugur tuh...mmg aku sibuk yg amat....

22 april 2013-isnin
pagi tu aku gi buat appointment kat klinik gigi....yup,,dh 3 hari gigi aku sakit...sampai umah kul 11...rehat2 jap...kol2 dh gi sekola smpai kol 6....

23april 2013-selasa
pagi tu aku keluar jgk,,,aku tak ingat dh aku gi mane.....and rutin same mcm semalam

24 april 2013-rabu
pagi ni aku ngidam nasi ayam...gi cari sendiri......

25 april 2013-khamis
same mcm semalam....serius aku tak ingat aku gi mane...hahaha

26 april 2013-jumaat
pagi tu bgn time kencing aku tgk cm ade spotting coklat...aku abaikan........dh mandi siap2 gi cek gigi......sampai umah kol 1...rehat kejap...terus siap2 gi sekolaa...

27 april 2013-sabtu
ada kursus kat nibong tebal........jauh perjalanannye tuh...

28 april 2013-ahad
ada training keta.....kuar umah kol 7 pagi...balik kol4 petang......

lihatt,,betapa exhaustednye saya......tu pun ada lagi yg kate sy ni tak banyak bergerak sebab tu gugur...puncanya baby tak aktif sebab mak asyik tido je.......takpelaa,,abaikan je laa ckp org....

apepun setakat tu je laa pengalaman pregnant saya.....next entry saya cerita pengalaman miscarriage pulak...

sekian,,wassalam...

No comments:

Post a Comment