....aLL aBoUt LoVe....

....aLL aBoUt LoVe....

Saturday 6 July 2013

mIsCaRrIaGe PaRt 1



sebelum mulaa,,,tarik nafas panjang2 dulu and lepas kuat2....baru lega sikit perasaan...hahaha

straight to d point laaa....malas nak berliku-liku....lgpun japgi nak sambung edit tesis...okehlaa,,last entry sy cite minggu sebelum gugur yg amat memenatkan sy....sambungannye begini........

29 april 2013-isnin
hubby cuti ganti hari ni....bangun2 pagi tgk ada secoet fresh blood...lebih kurang besar ibu jari....terkejut gile...pastu duk berkira2 nak bgth hubby ke tak ek...last2 aku kuar toilet terus bagitahu hubby...hubby pun terkejut and terus kate jomlaa gi klinik....sampai klinik doc scan...tgh2 scan dia ckp..."eh,,baby awak tak membesar laaaa...nampak kantung je...baby tak nampak pun...macam baru sebulan...patotnye dh 2bulan dh nampak baby and heartbeat.." aku yg blur2 diam je laa....dh setle scan gi balik kat meja doc...

hb : macam mane doc
doc : baby tak berkembang..nampak mcm baru sebulan...patotnye dh 2 bulan dh bole nampak heartbeat baby...tapi ni nampak kantung je and kantung ni kosong je....(sambil tunjuk gambar scan)
hb : habis tu mcm mane
doc : nampak mmg tak jadi la ni....
aku and hubby pandang satu sama lain and dua2 terdiam....
hb : dh tu pendapat doc macam mane...nak kena buat ape
doc : mmg takde dh ni...kena buang je laaa...
aku terus melalak dlm bilik doc tu....hubby pun cpt2 ajak kuar and say tq to doc...
duk luar sambil tggu nak bayar...aku dh melalak2 kat hubby...hubby pun gelabah je pujuk aku...yelaa,,dhlaa ade 2 3 org patient lain kat situ....hubby kate "dah laa,,dah laa,,,takpe2,,kite doa mintak Allah bg yg terbaik utk kite..." 

sampai je umah....mak n pak mertua aku takde....terus kami masuk bilik and dua2 diam...aku tahu hubby pun sedih...yelaa,,,diala yg paling seronok bila tahu aku pregnant...bila dh jd mcm ni,,hubby mestilaa org yg paling sedih......tak lame pastu,,mak mertuaku kol....ajak mkn kat umah jiran sbab ade kenduri....aku angkat fon and terus melalak2 kat mak mertuaku....dia terkejutlaaa and pujuk2 aku...cakap " takpe2,,Allah tahu ape yg terbaek...jgn nangis2,,mane tahu doc tu silap,,,skrg rehat jgn tension2....

dlm 10minit pastu mak mertuaku balik and bagitahu suh pi jumpa doc pakar...sbab ade jiran belakang umah pun pernah jadi cm aku,,bleeding time pregnant...and dia terus pi suntik ubat bagi kuat rahim.....so disitu masih ada sirna buat kami laki bini......mak mertuaku suruh pegi ptg tu...tapi kak ipar ku suh pegi esok sbab pg tadi dh scan and tak berape elok scan byk kali dlm satu hari....soo,,kami decide pegi esok je laa...

malam tu kami berdrama sepanjang malam.....sampai bengkak2 mata kami laki bini......yup,,,hanya org yg pernah melalui akn faham apa yg kami rasa....!!!!! apa pun time ni aku masih yakin yg anak aku masih sihat and yakin yg aku sememangnya baru pregnant sebulan.....masih berharap.....

30 april 2013-selasa
bangun2 pagi tgk2 ade lg darah...tapi sikit jelaa....bgth hubby and dia pun muka cam takde rase dh...terus siap2 gi jumpa pakar......ktrg decide gi klinik pakar doctor zainal di sg petani....dhlaa tak pernah pegi situ,,,punyalaa payah nak jumpa.....asalnye senang je nak jumpaa,,,tapi disebabkan satu tanda arah dh hilang sbab ade renovation,,tu yg jadi susah....tp last jumpa jgk....

sampai je dpan klinik....aku mintak maaf dulu kat hubby and start drama sikit sebelum masuk klinik....hubby pun ckp "takpe2,,,dah2...ape pun keputusan jap lagi,,kita redha...Allah tahu apa yg terbaik utk kita....abg tahu syg pun nak anak...abg pun nak jgk...tapi Allah yg tetapkan apa yg baik utk kita....apapun kita terima and redha ye..." aku pun lega laa sikit....tapi mata mmg dh bengkak mcm mata panda...yelaa,,semalaman kami berdrama,,mane tak bengkaknye....hahaha

dh masuk,,amik nombor,,isi borang sikit2 and nurse tanye history marriage....

tggu dlm 10minit terus dipanggil masuk...and aku pun citelaa ape yg jadi and doc terus scan.....aku baring kat katil and hubby pun ikut skali...doc explain laa....nampak kantung je...kali ni doc tak print gambar scan...kat sini kena mintak,,kalo tak mintak mmg doc tak bagi...manelaa aku tahu....time scan doc xplain sikit2 and hubby yg byk tanye....aku time tuh,,,tak tahulaa aku rase ape....aku rase cm hurmmmm,,,pasrah je laaa....

dh setle scan,,gi balik kat meja doc....doc terang sikit2,,doc ni tua sikit and gaya cakap pun berhemah je...tak macam doc yg aku jumpa semalam...tak bertapis je mulut...doc zainal nih,,dia mcm bg tazkirah sikitlaa kat kami...antara kata2 dia yg buat hati aku lega ialah :

*apapun jadi semuanya dh ditetapkan Allah
*mungkin memang you baru pregnant sebulan
*mungkin baby you tak sempurna,,means cacat and sebab tu Allah tarik balik...sebab Dia taknak susahkan hidup baby tu and you sendiri...sebab mane tahu,,you tak bole nak terima anak yg cacat,,jadi Allah tarik balik awal2...
*semua persoalan selama you tak pregnant ni dh terjawab...ni membuktikan you boleh mengandung and both of you takde masalah pape....
*kalo betul you miscarriage,,you bole terus pregnant balik bila you dh ready dari fizikal and emosi....tak payah tggu 3bulan or 6bulan...bila you rase you dh ready,,you bole terus pregnant....
*ingat,,ape pun yg jadi Allah dh aturkan ape yg terbaik utk kita semua....

panjang tak ceramah doc zainal tuh...yg tu pun sebahagian je...byk lg dia ceramah,,tapi ni je yg aku ingat...hahaha...doc tanye ade sakit tak,,aku ckp  tak sakit ape pun,,tapi darah duk keluar...doc tu pun ckp sebab you turun darah tu yg risau tu and doc ckp tggu lg 10 hari and dtg scan balik,,sbab nak tgk heartbeat baby...time discuss tu emosi aku mmg kosong and tak rase pape pun....tapiiii,,,,,tetiba hubby tanye ape ntah aku tak ingat....and doc tu jawablaa " saya pun kesian jgk kat you,,sebab saya tgk rekod dh 3 tahun ni.....

aku dgr je ayat doc tu terus berdrama kat situ jgk....hubby pun cpat2 laa setle kan perbualan dgn doc and ajak keluar...duk luar sambil tggu nak bayar...aku pun berdramalaa dgn hubby...puas hubby pujuk.....

balik umah terus tidoooo......aku mc 10 hari.....and memang niat nak amik cuti tanpa gaji 2 bulan....tapi pape pun nak tggu next scan laaa....perjalanan hari tu okeh je,,,tapi still bleeding.....and aku still semayang,,cuma kena tukar pad setiap kali nak semayang...mcm istihadhah la kan...ptg tu aku dh start rase sakit kat perut,,,sakit mcm senggugut tu,,,tapi smooth2 je...aku abaikan je and still berdoa anak aku selamat....walaupun naluri aku kuat mengatekan anak aku dh takde.....tak tahu nape,,tapi tu laa yg aku rasekan....

semuanye bermulaaa pas maghrib....hubby keluar sbab time tu kan tgh panas nak pru 13...mmg tiap2 mlm hubby keluar gi kat markas....tapi sebelum keluar hubby pesan kalo pape kol terus.....pas hubby keluar dlm kol 9malam kot aku rase senak yg amat...memang mcm senggugut...aku pernah senggugut and aku tahu sakit kali ni lagi sakit dari senggugut...aku agak ni kot contraction...aku ade bace pengalaman org nak nk beranak and dorg kira berapa minit sekali contraction tu dtg...jadinye,,,aku pun kira jgklaa berapa kerap contraction tuh...memulaa dia dtg 7minit sekali...lame2 5minit sekali....aku pun terus kol hubby....hubby balik and ajak gi hospital...tapi aku taknak,,,aku takot nanti dorg terus cuci...aku still anggap anak aku ade lg dlm rahim aku....aku pun startlaa drama dgn hubby...berdramalaa kami laki bini...tapi hubby byk pujuk aku and bagi kata2 semangatlaa....hubby kate kita kena redha...abg pun nak sgt ank,,tapi abg taknak syg seksa mcm nih....kalo takde rezeki kali ni kita bole cuba lg......last2 aku pun kate tgklaa,,nanti kalo dh tahan sgt baru gi hospital....lebih kurang sejam pastu aku sakit sgt2 and ajak gi spital...hubby pun kate nak panggil ayh n mak mertua jap.....

lame pastu ayah mertua balik and baca doa sikit2 and bagi minum air....kak ipar pun dtg....kak iparku kate jgn pi spital lg takot nanti dorg cuci terus,,risau kot2 anak tu duk ade lg.....last2 panggil org urut.....bila org urut tu dtg aku nak pi toilet dulu rase nak kencing....kebetulan lampu toilet bilik kami terbakar...soo,,aku suruh hubby suluhkan lampu anset,,yelaa aku nak tgk darah keluar byk ke tak....elok je aku kencing,,aku rase benda keluar,,and nampak ketul darah besar tapak tgn...aku paniklaa,,terus jerit "abggg,,ade darah besar keluar"...hubby pun kelam kabut terus buka lubang tandas tu and bagi darah tu keluar and pastu hubby panggil mak mertuaku....time tu aku nampak ada lagi darah ketul2 duk keluar besar ibu jari...memang banyak....dh setle aku keluar bilik,,aku tgk,,mak n pak mertuaku muka risau...aku tgk muka pak mertuaku paling aku kesian,,,mmg aku teringat sampai hari ni....memang aku kesian sgt3.....yelaa,,hubby satu2nye anak laki dia...and bila aku pregant dh sah2laa dia paling seronok sebab waris anak lelaki tunggalnye...tetiba jadi mcm ni....aku rase bersalah sangat...rase mcm aku tak jage diri aku....

pastu aku berurut...bidan tu kate,,ade lg nih...dia duk ckp elok je...tinggi lagi nih....takde apelaa...jgn risaulaa...aku pun legaaa....dh urut,,,semua suruh aku tido...tapi sakit tu dtg lagi...tiap-tiap 5 minit....memang aku tak bole nak tido....yg lain2 sume dh keluar gi markas,,tggal aku ngn kak iparku ngn anak2 dia....tak lame pastu aku rase nak kencing...time kencing aku tgk ada lagi darah ketul2 keluar dgn banyaknye,,siap menitik2 lagi...aku panggil kak iparku,,,dia pun dtg n tgk ...dia kate banyak tuh,,mmg kena gi spital....pastu dia kate jap dia panggil hubby ku.....memang penuh darah kat pad,,sampai ke spender kena...aku pun gi tukar spender,,time tu hubby balik dgn mak n pak mertuaku ngn bidan tadi...pastu ade 2 3 org jiran dtg tgk aku....time bidan tu urut,,aku tgk muka dia lain mcm...dia ckp ada ketul darah kat bawah perut aku tuh.....bidan tu pun ckp baik pegi spitallaa,,dia tgk muka aku pun dh pucat sgt2 sbab turun darah byk sgt....hubby pun time tu dh pasrah,,,mgkin kali ni bukan rezeki kami,,mgkin lain kali....tapi kami tak terus pegi spital.....aku ckp bole tahan lagi..tggu esok je laaa....

dalam kol 12 cm tu kami nak tido....sakit aku mcm tadi jgk...tak berkurang sikit pun....bila dia dtg aku pegang tgn hubby...hubby pun kesian and ckp jgn tahan kalo sakit sangat....kita gi spital....aku ckplaa,,kalo dh tak tahan sgt baru gi spital....

nak tido tu hubby bacakan surah2 pilihan kat aku...pastu ktrg sempat tgk video2 lawak....maka bergembirala kami laki bini dlm kedukaan.....hahaha

pastu dlm kol 2 pagi...aku rase contraction yg panjang and memang menyakitkan....sebelum ni sakit tu dtg kejap2 pastu hilang...tp kali ni dia dtg tak hilang2 dah.....aku ckp kat hubby,,jomlaa pi spital,,sakit sgt dhni,,lain mcm je sakit dia nih...hubby pun gi bgth kat mak n ayh mertuaku....pastu hubby gi siap2 barang aku,,kot2 kena tahan wad....sambil tu aku tukar baju dulu...aku sarung jubah je....

pastu,,,mase ondeway,,ayh mertuaku bawak keta n mak duk depan...aku n hubby duk belakang....aku baring je atas riba hubby....sambil tu memang sakit tu tak hilang2....tiap kali sakit tu dtg aku genggam tgn hubby kuat2....hubby pun usap2 kepala aku....

memula kami nak pegi kpj,,pastu kak ipar suruh pegi metro sg petani.....mlm tu pulak dh laa mlm hari pekerja...ramai doc yg cuti....smpai je metro...aku terus naik welchair..mmg sakit sgt....pastu nurse tolak ke katil...mase nak naik katil tu...darah penuh kat belakang baju aku n kat welchair tu pun same...aku cm gelabah laa,,pastu nurse tu kate,,takpe2,,puan baring je...


bersambung.............


No comments:

Post a Comment